Info "Learning Space" USIM

Ciri-ciri “Learning Space”  USIM :

  • Berasaskan pembelajaran pelajar (Student Centered Learning)​
    • Tumpuan pembelajaran alaf baharu abad ke-21 adalah pembelajaran bertumpukan pelajar dan adaptive dan personalized learning.
    • Penumpuan konsep Learning Space bagi menggalakkan pelajar berkongsi, berkolabrasi dan menghasilkan invosi (share, collaborate, create). ​
  • Menyokong kolabrasi antara pelajar dan guru, pelajar dan pelajar
    • Bagi tujuan kolabrasi, adaptasi teknologi pengajaran yang bersesuaian.
    • Paparan dan capaian material dalam pelbagai bentuk dan dapat dicapai melalui BYOD, paparan di TV akan menggalakkan kolabrasi antara pelajar, guru dan pihak luar.
  • Infrastruktur dan rekabentuk mudahalih (fleksible)​
    • Menyediakan ruang pembelajaran yang modular di mana ruang ini menyokong pelbagai format pembelajaran dan format berkumpulan​.
    • Menyediakan perabot yang ergonomic, mudahalih bagi menyokong pelbagai format pembelajaran​.
  • Menyokong sepenuhnya capaian wireless​
    • Bagi mencapai maksud mudahalih (fleksible), ruang pembelajaran ini perlu dilengkapkan dengan sistem rangkaian wireless sepenuhnya.​
    • Menggalakkan pelajar bergerak dengan mudah dan mencapai internet melalui BYOD masing-masing.​
  • Integrasi teknologi pengajaran​
    • Bagi menyokong konsep SmartClassroom, pelbagai teknologi pengajaran perlu diadaptasi seperti Sistem e-pembelajaran (GOALS, OER), Video Conference, Virtual Desktop Infrastructure (VDI), Wireless presenter, Swipe dan lain-lain teknologi pengajaran yang bersesuaian yang memudahkan capaian pelajar dan pensyarah.​
  • Persekitaran natural
    • Mewujudkan persekitaran natural melalui pencahayaan dan warna dinding yang natural memainkan peranan yang sangat penting dalam memberi keselesaan kepada pelajar dan tenaga pengajar.​
    • Cahaya yang cerah daripada lampu fluorescent perlu diganti dengan lampu yang sedikit malap (natural).​