Info "Learning Space" USIM
Ciri-ciri “Learning Space” USIM :
- Berasaskan pembelajaran pelajar (Student Centered Learning)
- Tumpuan pembelajaran alaf baharu abad ke-21 adalah pembelajaran bertumpukan pelajar dan adaptive dan personalized learning.
- Penumpuan konsep Learning Space bagi menggalakkan pelajar berkongsi, berkolabrasi dan menghasilkan invosi (share, collaborate, create).
- Menyokong kolabrasi antara pelajar dan guru, pelajar dan pelajar
- Bagi tujuan kolabrasi, adaptasi teknologi pengajaran yang bersesuaian.
- Paparan dan capaian material dalam pelbagai bentuk dan dapat dicapai melalui BYOD, paparan di TV akan menggalakkan kolabrasi antara pelajar, guru dan pihak luar.
- Infrastruktur dan rekabentuk mudahalih (fleksible)
- Menyediakan ruang pembelajaran yang modular di mana ruang ini menyokong pelbagai format pembelajaran dan format berkumpulan.
- Menyediakan perabot yang ergonomic, mudahalih bagi menyokong pelbagai format pembelajaran.
- Menyokong sepenuhnya capaian wireless
- Bagi mencapai maksud mudahalih (fleksible), ruang pembelajaran ini perlu dilengkapkan dengan sistem rangkaian wireless sepenuhnya.
- Menggalakkan pelajar bergerak dengan mudah dan mencapai internet melalui BYOD masing-masing.
- Integrasi teknologi pengajaran
- Bagi menyokong konsep SmartClassroom, pelbagai teknologi pengajaran perlu diadaptasi seperti Sistem e-pembelajaran (GOALS, OER), Video Conference, Virtual Desktop Infrastructure (VDI), Wireless presenter, Swipe dan lain-lain teknologi pengajaran yang bersesuaian yang memudahkan capaian pelajar dan pensyarah.
- Persekitaran natural
- Mewujudkan persekitaran natural melalui pencahayaan dan warna dinding yang natural memainkan peranan yang sangat penting dalam memberi keselesaan kepada pelajar dan tenaga pengajar.
- Cahaya yang cerah daripada lampu fluorescent perlu diganti dengan lampu yang sedikit malap (natural).